piata

Haideti sa va spun despre ce e vorba. O sa ziceti ca sunt nebun, ca fac referiri doar la o echipa de fotbal, ca sunt maniac, ca mi-a luat-o mintea razna. Dar avetzi putina rabdare si cititi tot. Vazui intr-un ziar de mare tiraj, cu cititori aproape de milion dar cu vanzari de pana-n doua sute de mii (asta e o alta minciuna invenatata pentru a vinde ceva - publicitate) un "reportaj" de acasa de la familia Cernea, parintzii portarului roman din meciul cu real madrid. "Reportaj" realizat in timpul meciului si care sincer, fara sa-l citesc, doar am vazut titlul, m-a induiosat profund apoi m-a revoltat pana in pragul nebuniei. Mi-am adus cum acesti oameni sarmani, fara prea multa carte, acei parinti se rugau ianintea unui alt meci sa nu joace baiatul lor intr-un meci important, pentru a nu fi injurat de "fani" in cazul in care ar fi gresit. Saraca femeie, ea prefera sa nu joace fisu decat sa-l injure niste derbedei daca ar fi gresit.
De ce poola mea, la 16 ani de cand Romania a redescoperit presa se gasesc ziaristi care scot pe taraba sufletul omului? Cuvantul decenta e cunoscut in lumea asta? Chiar suntem toti niste salbatici devoratori de cadavre? Chestia asta mi-a adus aminte de desteptul ala de la teve de cand a picat avionul la Balotesti de s-a dus la nevasta pilotului si a intrebat-o unde e barbatasu. Femeia a zis ca e in delegatie iar cretinu a contrazis-o. I-a spus ca a murit. Toata scena filmata.
Cum dreaq s-o simti un ziarist de face "reportaje" d'astea? O fi mandru? Da' seful lui?
Conform aceluiasi principiu jurnalistic de ultima moda in Ro, conform caruia terbeuie sa facem orice petru a aduce bani societatii, consider ca intreaga redactie sau sereleul care editeaza ziarul respectiv sa doneze o cota parte din bunurile castigate in urma publicarii "reportajului" familiei respective. Asa ar fi ferplei.
Dar ce dreaq ma ambalez io pe tema asta cand in aceeasi zi vedeam reluari de stiri la teve, cu seful al mare "cu banii mei" al spurcatzilor cum impartea la madrid bilete de meci unor saraci. Nu numai la buzunar, cisi cu duhul probabil daca se umileau in halul ala. Dementul dreaq, scuze celor care il vetzi vota, transformase banii in bilete de meci; lumea se batea pe ele. Cum dadea bine la camera si implicit la imaginea lui, nimic nu l-a oprit sa procedeze astfel pe acest "produs" al aceluaisi stil de a face presa. Si noi am mai ramas cu inca o imagine in minte in care gigi da ceva multumii. Sa vezi cand ne-o da sa ne umple gura la toti...
O piata. O piata din care poti cumpara suflete, sentimente, simtiri. Asta am devenit. O tara in care poti cumpara si vinde orice. Totul e de vanzare daca gasesti un cumparator. O piata saraca, ponosita, dar in care se invart unii imbractzi la patru ace si vor sa ne convinga ca sunt dintr-o alta lume.Un mare "afacerist" de pe la noi spunea ca pentru a face o un targ prima data trebuie sa gasesti cumparatorul si apoi sa te gandesti daca vinzi lucrul respectiv. O avea dreptate, nu zic nu, dar io ma ofer sa o cumpar pe mama-sa. Daca ne intelegem la pret mai vedem. Pentru ca nu voi fi foarte darnic avand in vedere ca biata femeie a nascut un asa imbecil. Sa folosesc termeni specifici lor, nu e productiva, nu e conforma.Dar am luat-o razna, am plecat cu creierul de la un fapt banal si am ajuns la enuntari de ordin ideologico-tampe.
Probabil ca sunt oameni care mor la propriu de foame in tara asta si io sunt revoltat de niste rahaturi, ok, avetzi dreptate.

5 comentarii:

Ahile spunea...

Comparatia intre cazul de la Balotesti si parintii lui Cernea e un pic fortata. In timp ce reporterul ala imbecil de la Balotesti a intrat in sfera grotescului prin "realizarea" lui, cei care au scris despre parintii lui Cernea intra in sfera faptului divers. Eu unul nu vad cu ce au fost exploatati sentimental parintii lui Cernea pentru scopurile mercantile ale ziaristilor.

Adica daca Gigi dedea biletet de meci gratis le cumpara sufletele amaritilor pentru a cistiga imagine? N-as zice ca sufletele. Era un schimb reciproc avantajos: eu va dau bilete, voi imi dati imagine. Nimeni nu a fost lezat si nici animale nu au fost folosite in realizarea materialului. E imoral sa cumperi imagine cu bani? Asta e discutabil.

cronicaru' spunea...

concluzie: te-ai spurcat
Ti-am mai spus, fii atent la nuante, reciteste textul, mi-e greu sa-ti raspund la ceva ce nu am scris.
In privinta lui gigi, nu-i imoral sa cumperi imagine cu bani, nici macar nu se pune in discutie, dar e imoral sa te folosesti de imaginea unor amaratzi pentru a o imbunatati pe a ta.
Ca sa fiu mai explicit, cam acelasi lucru se intampla si in cazul materialului cu parintii lui cernea, ziaristii respectivi vor sa scoata profit din amaraciunea lor. E ca si cum tu ai fi un fraier, si io scot postere in care spun asta si le vand. Comprendre?
Mai e discutabil?

cronicaru' spunea...

inca ceva, ca uitasem, iarta-mi ignoranta si nu-mi pune rabdarea la incercare pentru a cauta in dex, excplicatia unor cuvinte de genul mercantile. Nu de alta, dar e posibil ca odata si odata sa cred ca ma injuri :))

cronicaru' spunea...

inca ceva
din pricina faptului ca intri atat de rar pe bloguri, te grabesti sa citesti toate posturile, nu le rumegi, nu le pricepi, apoi scrii prostii. Sa stii ca nu-i vina nimanui ca s-au inventat jocurile de strategie...

Ahile spunea...

Draga Cronicare,

Oblivion e RPG, nu e joc de strategie. Dar nu asta e important; am priceput ideea. Pe undeva ai dreptate. Sint cam pe fuga mereu.

Mercantil = negustoresc
Scopuri mercantile = actiuni care cauta sa scoata un profit material

In privinta parintilor lui Cernea ramin la parerea ca nu au fost tratati ca niste maimute la zoo, ci ca niste oameni simpli ce sint. Fapt divers.

Fă muia mai mică! Dă-te mare cu Has moro car

Văd zilnic  atâţia fătălăi şi zâne folosind cuvântul #uie încât îmi e ruşine că m-am mutat din Rahova. Măcar acolo îl auzeam de la cei ca...