Tuesday, June 30, 2015

Un loganist, la întâlnire cu Aemgheul

Să treci de pe o maşină Dacia Logan într-un Mercedes AMG e ca şi cum... Ca şi cum nimic, lumea e prea plină de stereotipuri ca să continue fraza asta. Una e una, şi alta e alta, dar experienţa e într-adevăr tulburătoare.
Cum să conduci o maşină de peste o sută de mii de euro, când eşti obişnuit cu una care costă cât două faruri? O întrebare la care găseşti răspuns participând la un drive test pe autodromul construit de pilotul Titi Aur la ieşirea din Comuna Crevedia.

"S-a întâmplat ceva?", întreabă instructorul ieşind din maşină. "Păi, da, ar fi o problemă, nu ştiu cum o pornesc, nu am mai condus o maşină cu cutie automată, ce să mai zic de un OZN", răspunzi uşor stânjenit, dar sincer. Şi primeşti toate instrucţiunile care te vor ajuta să visezi frumos.
Din Loganul proprietate personală, te uiţi în oglinda laterală-stânga, ignori bucata de bandă adezivă care fâlfăie de zor în loc să-şi facă treaba şi să imobilizeze braţul rupt de nişte vecini amabili. Te-ai obişnuit să nu te incomodeze. De înlocuit oglinda, nu-ţi vine, că ai mai făcut-o o dată, acum doi ani şi minunea a durat două săptămîni. Parcă o sută şi ceva de lei i-ai scăpat printre degete. Aşa mergi pe principiul "nu puteţi voi să rupeţi atâtea oglinzi câte role de bandă adezivă pot cumpără eu".
Încerci să eviţi cât se poate de mult ambuteiajul din intersecţia de la Casa Presei. Ca de obicei, construirea unui amărât de pasaj durează minim 3 ani. Mai e timp. Nervi or mai fi? Claxoane, înjurături şi celebrele  îndemnuri „bagă-te bă acolo, nu vezi că e loc să întorci TIR-ul? Ce eşti aşa prost?".
Şoferii români s-au obişnuit cu greul, ar coti cu volanul chiar şi în jos, printr-o crăpătură din asfalt, dacă ar şti că ar putea înainta măcar şi 5 metri.
Alegerea e greşită, evident. Ca să ajungi în Crevedia (da, da, comuna „fraţilor Petreuş", cei doi pui de găină din Alimentarele şi Gostaturile de acum 30 de ani, atât de graşi şi vânjoşi încât erau băgaţi într-o singură pungă, motiv pentru  care au primit numele celebrilor cântereţi de muzică populară oşenească) via Mogoşoaia şi Buftea, nu o iei niciodată prin Bucureştii Noi! Se lucrează. Mă rog, e cam la fel ca şi anul trecut. Trebuie să ocoleşti pe nişte străduţe ale căror locuitori ar trebui să dea toate primăriile în judecată pentru tulburarea minţilor şi distrugerea lentă a vieţilor lor cu automobile de tonaj depăşit. Drumul mai lung, prin Băneasa, via Ionescu Siseşti , e mai sigur în cazul de faţă.
Ce să faci la Crevedia? Păi la ieşirea din comuna "fraţilor Petreuş" a construit pilotul de raliuri Titi Aur un circuit profesionist de testat maşini. Iar Mercedes a dorit să aducă în atenţia posibililor cumpărători calităţile celor mai noi şi mai scumpe modele ale sale, AMG. Adevărul e că, dacă ai în gând să vezi ce poate o maşină de acest gen, nu prea ai ce caută cu ea între Jiului şi Restaurantul Doi Cocoşi. Nu neapărat că şoseaua ar fi prea ruptă, dar s-ar putea să nu o vezi din cauza prafului. Ar fi ca şi cum te-ai însura cu Naomi Campbell şi ai plimba-o seară de seară pe jos, pe tocuri de 15, între Şoseaua Sălaj şi Strada Zăbrăuţiului.
Loganul, încă plin de nisip din vacanţa în Mangalia şi în al cărui portbagaj, niciodată suficient de încăpător, se lăfăie acum dintr-o parte în alta o sacoşă cu jucăriile de plajă ale copilului, îşi face treaba. Trece de Mogoşoaia, trece de Buftea, în Crevedia însă o lasă mai uşor, chiar dacă "draivărul"  era în întârziere. Un coleg de trafic venit din sens opus anunţă din faruri că ar fi poliţie în zonă. Proprietarul Loganului mulţumeşte în gând, binevoitorul răspunde aşişderea. Asta înseamnă să fii şofer român, parafrazând un grup umoristic clujean, trebuie să comunici cu ceilalţi participanţi la trafic, nu numai prin intermediul luminii farurilor, ci să ai şi capacitatea de a stabili o conexiune la nivel cerebral cu alţii.
Cum ieşi din Crevedia, o ţii tot înainte de DN1 A încă vreo 2-3 kilometri şi pe mâna stânga a drumului nu ai cum să ratezi "Academia Titi Aur".  Omul chiar a construit o academie de pilotaj ntr-un câmp. Nu e gata tot, dar e folosibil. Şi la această şcoală nu înveţi cum să faci "linuţe" pe Autostrada Soarelui la 200 km/h, zăpăcindu-i de cap pe ceilalţi şoferi cu flash-urile grăbite spre moarte.  La academia pilotului de curse poţi deprinde tainele condusului defensiv, astfel încât să te familiarizezi cu deplasarea în siguranţă a maşinilor, atât prin probe practice cât şi teoretice. A fost construit un circuit, o zonă pentru derapaje controlate, spectaculosul "drift",  cu mai multe tipuri de suprafeţe asfaltice, o zonă de îndemânare şi una cu acvaplanare. În plan mai există intenţia amenajării unui circuit off-road.
După indicaţiile teoretice ale instructorilor te gândeşti că nu ar trebui să fie o mare minune, te poţi descurca. Ţi se aduc la cunoştinţă măsurile de siguranţă, atât pe pistă cât şi în afara ei şi regulile care trebuie respectate.
Când te sui în scaunul din dreapta al AMG GT S, vedeta evenimentului organizat de către Mercedes, simţi uşoare furnicături şi obligaţia să-i comunici pilotului că nu ai mai cunoscut o astfel de fiară. "Nicio problemă, şi eu sunt şofer de Logan în mod normal, concurez tot pe Logan la competiţii, dar e bine să ştii ce poate şi o altfel de maşină", vine răspunsul liniştitor.
Liniştitor până când pilotul demarează în trombă. Urmează o frânare bruscă, care îţi aduce stomacul undeva aproape de esofag, un scârţâit puternic de roţi. Accelerare puternică din nou, maşina ajunge brusc la suta de kilometri, apoi din nou frânare, o întoarcere de 180 de grade. Intrăm pe farfuria construită special cu mai multe tipuri de asfalt pentru o aderenţă diferită a cauciucurilor. E aproape incredibil ce poate face pilotul cu mâinile în timp ce îţi explică calm ce se întâmplă, aşa cum ţi se pare incredibil ceea ce trăieşti.
Roţile din spate prind bucăţi de asfalt cu aderenţă mai bună, cele din faţă porţiuni alunecoase, asta în timp ce maşina se învârteşte în cerc. Te simţi ca într-un carusel, dacă pilotul continuă vei auzi şi muzica specifică. Telefonul cu care încerci să filmezi mai să-ţi scape din mână. La fiecare viraj brusc spătarul scaunului se umflă pentru a nu te duce dintr-o parte în alta a maşinii. După aproximativ 10 minute de scârţâit de roţi, fum şi urme lăsate de anvelope pe asfalt, lecţia "taxi drive" se încheie, deşi ţi se pare că abia te-ai suit în maşină. "Întrebări?". Ce întrebare poate pune un diletant într-ale automobilsmului? Mulţumeşti frumos şi aştepti proba de îndemânare.
Nimereşti un SL 400 Roadster, cu preţ de pornire 81.900 de euro. Maşina în care te sui voinic costă 125.023 de euro. Doar TVA-ul pentru această sumă e de şase ori mai mare decât valorează maşina Logan în care eşti obişnuit. După instrucţiunile tehnicienilor, porneşti într-un prim tur de acomodare alături de alte trei maşini. Instructorul îţi face ghidajul traseului prin intermediul unei staţii de emisie-recepţie. Totul pare mai uşor aşa. Al doilea tur e cam tot de acomodare, ai voie să încerci nervii maşinii, dar parcă tot nu-ţi vine. Îţi dai seama că eşti uşor stângaci, pentru că ţii doar mâna stângă pe volan, cealaltă pe nuca schimbătorului. Zâmbeşti la prostia făcută şi ai grijă să nu dărâmi jaloanele, măcar atât, dacă de altceva nu eşti în stare. Cu al treilea tur deja eşti campion, maşina ajunge la suta de kilometri pe oră până numeri la cinci.
Nu-ţi vine să crezi că zgomotul pe care îl auzi vine de la maşina pe care o conduci. Frânezi brusc, conform indicaţiilor instructorului, maşina înţepeneşte în câţiva metri. Accelerezi din nou "blană", frânezi pentru jaloane, ia uite, primeşti şi felicitări în staţie pentru felul în care te descurci. Deja încrederea e la cote maxime şi te ajută să nu te faci de râs. Asta în accepţiunea ta.
Urmează alte câteva tururi din ce în ce mai bune, masina se comportă exact aşa cum îţi doreşti. Ceea ce-i spui, aia face. Dar la finalul unui tur se întâmplă ceva ciudat, parcă zgomotul nu mai e acelaşi. De ce rage maşina în halul ăsta? Nici nu pleacă şi urlă îngrozitor. Asta poate pentru că Loganul cu oglinda ruptă pe stânga nu are cutie de viteze automată, şi ca să plece ar trebui să introduci schimbătorul în treapta întâi.

1 comment:

Der F. said...

Ce repede te inveti cu luxul nasule!
Mai aveai un pic si faceai d'alea...arogante. Cum se porneste Loganul asta ma?